Maria Szymanowska by Walenty Wankowicz, ca. 1825.
Collection of the Polish Library, Paris.
The 3rd International Symposium about the composer Maria Szymanowska (1789-1831) and her times will take place on 25-27 November 2015 at the Polish Academy of Sciences’ Paris Center (74, rue Lauriston, Paris 16e). The previous conferences took place in 2011 and 2014. This edition of the Szymanowska Symposium will be dedicated to "Talents of Women: The Borders between Myth and Reality." We will focus on the question: "What do we know about the cultural heritage of women (“matrimoine” in French) of this epoch?"
Researchers and musicians from 10 European countries and the U.S. will be discussing the recent scholarly findings and the current state of knowledge about Szymanowska and other women of influence from her time period. A rich musical program of works composed by women will be presented. Singers will be accompanied on the period instrument, Johann Alois Graff pianoforte (1825). This concert, held on Wednesday, 25 November 2015, entitled “Fondness for music” will open the Szymanowska Symposium, filled with scholarly presentations and musical interludes.
A historic Johann Alois Graff pianoforte from 1825, private collection of Bart van Oort.
The Director of the Paris Center of the Polish Academy of Sciences, Dr. Marek WIĘCKOWSKI will open the proceedings moderated by the President of the Maria Szymanowska Society, singer Elisabeth ZAPOLSKA-CHAPELLE. The participants include scholars from Poland, France, and the U.S.: Helen GEYER, Valérie COSSY, Maja TROCHIMCZYK, Françoise PITT-RIVERS, Jérôme DORIVAL, Jean-Marc WARSZAWSKI, Irena PONIATOWSKA, Maria STOLARZEWICZ, Irène MINDER-JEANNERET. The music will be presented by Ms. ZAPOLSKA-CHAPELLE with pianist Bart VAN OORT, as well as an international group of pianists: Marcia HADJIMARKOS, Edoardo TORBIANELLI, Claudia Dafne SEVILLA CARRION, Francoise TILLARD, Petra SOMLAI, Ekaterina GLAZOVSKAYA, and Iwo ZALUSKI.
The 3rd International Maria Szymanowska Symposium has been organized jointly by the Maria Szymanowska Society and the Polish Academy of Sciences’ Paris Center. The program is reproduced below (in French). For more information & reservations contact the Maria Szymanowska Society: societe.mariasz@laposte.net.
3e
Colloque international
Maria
Szymanowska (1789-1831) et son temps
Talents au féminin: Mythes et réalité
Sous
le Haut Patronage de l’ Ambassadeur de Pologne en France Son
Excellence Monsieur Andrzej Byrt
Paris, 25-27 Novembre 2015, Centre Scientifique de
l’Académie Polonaise des Sciences, 74, rue Lauriston, Paris 16e
organisé par la Société Maria Szymanowska et le Centre Scientifique de l’Académie Polonaise des Sciences à Paris
__________________________
MERCREDI 25 Novembre - Wednesday, 25 November 2015
Opening Presentation
18h00 Allocution d’ouverture
Monsieur Marek WiĘckowski,
Directeur du Centre Scientifique à Paris de l’Académie Polonaise des Sciences
Concert autour du piano Johann
Alois Graff in Wien 1825 (collection Petra Somlai & Bart van Oort, Pays Bas)
Concert - Gourmandise de musique
Elisabeth zapolska,
mezzo-soprano & Bart VAN OORT, piano
Annette von Droste-Hülshoff (1797-1848) / Johann Wolfgang Goethe
Lied des Harfners
Maria
Theresia von Paradis (1759-1824) / Johann Timoteus Hermes
Morgenlied eines armen Mannes
Maria Szymanowska
(1789-1831) / Louis-François Jauffret
Complainte d’un aveugle qui demandait l’aumône
au Jardin du Roi à Paris
Hortense de
Beauharnais (1783 – 1837) / François Guillaume Ducray-Duminil
Romance
Hélène de Montgeroult
(1764-1836) / Metastasio
Nocturne N°6 à voix seule avec accompagnement de Piano Forte
Isabelle de
Charrière (1740-1805) / Le Comte de
St-Méran
Air avec
accompagnement de Clavecin
Maria Szymanowska
(1789-1831) / Madame de Saint-Onge
Ballade
Louise Reichardt (1779-1826) / Philipp Otto Runge
Die Blume der Blumen
Louise Reichardt (1779-1826) / Ludwig Tieck
Genoveva
Sophie Gail
(1775-1819) / Anonyme
N’est-ce pas [d’]
elle
Bolleros
Maria Szymanowska
(1789-1831) / Cervantes, trad.Florian
Le Départ
Fanny Hensel née Mendelssohn (1809-1847) / Johann Wolfgang Goethe
Harfners Lied
Über allen Gipfeln ist
Ruh
BART VAN OORT, piano
Maria Szymanowska (1789-1831)
Romance du Prince
Galitzine
Hélène de Montgeroult
(1764-1836)
4e Sonate,
en sol mineur
Allegro con molto espressione (1er
mouvement)
MARCIA HADJIMARKOS, piano
Maria Szymanowska
(1789-1831)
Menuet
N°4 en sol mineur : Vivace
Polonaise
en fa mineur
EDOARDO TORBIANELLI, piano
Caroline
Boissier-Butini (1786-1836)
1ère
sonate :
Allegro (1er mouvement)
Variations
sur deux airs languedociens :
Introduction-Lento-Andante-Andante-Presto
Claudia
dafne sevilla carrion, piano
Hélène de Montgeroult (1764-1836)
Etude N°113
Maria Szymanowska
(1789-1831)
Nocturne
en si bémol majeur
FRANçOISE TILLARD,
piano
Fanny
Hensel née Mendelssohn (1809-1847)
Lied
pour piano en mi
bémol majeur : Andante
espressivo - Più Allegro - Tempo primo
Lied
op. 4 n°2 en do
dièse mineur
Lied op. 6 n°4 en la mineur Il Saltarello romano
PETRA SOMLAI, piano
Clara Schumann (1819-1896) - Soirées Musicales op. 6
N° 2 : Nocturne en fa majeur
N° 3 : Mazurka en sol mineur
N° 5 : Mazurka en sol majeur
PETRA SOMLAI & BART VAN OORT, piano
Maria
Szymanowska (1789-1831)
Nocturne Le Murmure,
version à 3 mains
20h00 Cocktail d’inauguration
Participants of the 2014 Szymanowska Symposium, Prof. Halina Goldberg at the Piano.
JEUDI 26 Novembre - Thursday, 26 November 2015
Scholarly Papers with Musical Interludes
10h15 Accueil des intervenants par la modératrice
du Colloque
Elisabeth
ZAPOLSKA-CHAPELLE
10h30 Helen
GEYER
The four women
conservatories of Venice : models of life, rivalry and outstanding examples of
quality
11h15 Valérie
COSSY
Du "talent" pour demoiselle à l'expression de soi
: la musique selon Isabelle de Charrière et Jane Austen
p a u s e d é j e u n e r
14h00 Première madeleine musicale - par Marcia Hadjimarkos, piano
14h30 Maja
TROCHIMCZYK
Szymanowska in the
Circle of Duchess Maria Czartoryska de Wittemberg
15h15 Françoise
PITT-RIVERS
Madame Vigée Le Brun, Angelica
Kauffmann, deux peintres musiciennes
pause café
16h15 Jérôme DORIVAL
Influence d’Hélène de Montgeroult sur la génération romantique
avec
l’aimable participation de Marcia
Hadjimarkos, piano
Participants of the 2014 Szymanowska Symposium
VENDREDI 27 Novembre - Friday, 27 November 2015.
Scholarly Papers with Musical Interludes
10h15 Jean-Marc WARSZAWSKI
Musiciennes au
temps de Maria Szymanowska : un contrepoint d’inégalités et de préjugés
11h00 Deuxième madeleine musicale – par Claudia Dafne
Sevilla Carrion, piano
11h10 Irena PONIATOWSKA
Etudes
et Préludes de Maria Szymanowska : leur apport dans l'art pianistique européen des premières décennies
du XIXe siècle
11h50 Troisième madeleine musicale –
par Ekaterina Glazovskaya, piano
p
a u s e d é j e u n e r
14h00 Quatrième madeleine musicale – par Iwo
ZALUSKI, piano
14h15 Maria STOLARZEWICZ
History of a musical friendship :
Michał Kleofas Oginski & Maria Szymanowska
15h00 Irène MINDER-JEANNERET
Entre cosmopolitisme et patriotisme : les
« airs nationaux » dans
les compositions de
Caroline Boissier-Butini (1786-1836)
15h30 Cinquième
madeleine musicale – par Edoardo Torbianelli, piano
pause
17h00 Salon musical de clôture -Invite
à la danse